Als je de laatste tijd geïnteresseerd bent in elektrische auto’s, dan ben je waarschijnlijk ook verschillende afkortingen tegengekomen die onbekend zijn. Het kan verwarrend zijn, maar wees gerust! We hebben voor de belangrijkste begrippen over elektrisch rijden een uitleg voor je gemaakt. Na het lezen weet jij de betekenis van iedere elektrische auto afkorting.

Of je nu nieuw bent in de wereld van elektrische auto’s of niet, we hopen dat deze lijst helpt om meer te weten te komen over de wereld van elektrische voertuigen.

EV (Electric Vehicle) voor elektrische auto afkorting

EV als elektrische auto afkorting op een verkeersbord

EV staat voor Electric Vehicle oftewel elektrisch voertuig in het Nederlands. Dit is de meest bekende term voor een elektrische auto afkorting. Een volledig elektrische auto heeft een elektrische motor en gebruikt voor de aandrijving een grote batterij in plaats van een normale verbrandingsmotor.

In tegenstelling tot PHEV’s en HEV’s hebben elektrische auto’s geen gastanks en produceren ze geen uitstoot. Het heeft een lagere ecologische voetafdruk dan conventionele auto’s.

Hieronder vind je voor alle termen een bekende of minder elektrische auto afkorting die gebruikt worden in de wereld van elektrische auto’s.

AC (Alternative Current)

In het Nederlands ook wel wisselstroom genoemd. Dit type opladen is handig voor het opladen van elektrische auto’s tegen verschillende tarieven met behulp van AC. Het opladen van elektrische voertuigen vindt altijd plaats via het lichtnet. Met een wisselstroomlader zet het voertuig zelf stroom om in gelijkstroom. Deze manier van opladen is zuinig, maar duurt langer.

Typisch AC-laadvermogen is 3,7 kW, 11 kW en 22 kW (hoger is sneller). De laadsnelheid van AC hangt echter niet alleen af ​​van de prestaties van de oplader. De laadsnelheid wordt ook bepaald door de AC-lader van de auto.

BEV (Battery Electric Vehicle)

Een BEV is een type elektrisch voertuig dat alleen energie haalt uit een oplaadbare batterij. BEV’s hebben geen verbrandingsmotor, brandstoftank of brandstofcel. Gebruikelijker is om gewoon de afkorting EV (Electric Vehicle) voor een elektrische auto te gebruiken.

CCS (Combined Charging System)

CCS is het meest voorkomende laadsysteem in elektrische auto’s. Het biedt zowel AC- als DC-opladen via dezelfde poort en levert tot 350 kW aan vermogen. Dit is de standaard voor openbare laadstations en thuisladers in Europa en de Verenigde Staten.

CHAdeMo (CHArge de MOve)

Binnenzijde van een CHAdeMo stekker

CHAdeMo, een elektrische auto afkorting voor CHARge de MOve. Dit is een snelle (constante stroom) laadtechnologie. Deze uitdrukking komt van de Japanse zin “O cha demo ikaga desuka”, wat zich vertaalt als “Mag ik een kopje thee?” Deze zin is om aan te geven dat het opladen van een elektrische auto met het CHAdeMO laadsysteem weinig tijd kost.

CPM (Charging Point Manager)

Dit geeft het type software aan dat verantwoordelijk is voor slim opladen. Met andere woorden, het verdeelt het vermogen tussen verschillende elektrische voertuigen, zodat elk voertuig zo snel mogelijk wordt opgeladen. Het vertrouwt op aangepaste algoritmen om efficiënt te werken.

CPO (Charging Point Owner)

De CPO is de exploitant die de slimme EV-oplaadpunten bezit en beheert.

DC (Direct current)

DC is een van de twee “brandstoffen” die kunnen worden gebruikt om elektrische auto’s aan te drijven. In tegenstelling tot AC-opladen, dat wordt omgezet in gelijkstroom in de auto, kan DC-opladen de wisselstroom rechtstreeks omzetten in gelijkstroom bij de stekker zelf. DC-laders zijn groter en duurder, maar ze zijn sneller. Dit komt vaker voor bij openbare laadpalen zoals recreatieve laadpalen.

DLM (Dynamic Load Management)

Dynamic Load Management (DLM) verwijst naar oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen die de elektriciteit gelijkmatig verdeelt over alle voertuigen die tegelijkertijd kunnen worden aangesloten. Met andere woorden, DLM optimaliseert de laadsnelheid en vermijdt elke aflevering van netwerkcongestie.

DSO (Distribution System Operator)

Dit zijn operations managers en/of eigenaren van distributienetwerken.

EMP (Electro-Mobility Provider)

EMP is een bedrijf dat klanten toegang geeft tot oplaadnetwerken voor elektrische voertuigen. Ze bieden vaak trackingdiensten aan, zoals apps die de beschikbaarheid van laadstations beoordelen. EMP speelt ook een rol bij het bepalen van de prijs van het opladen van elektrische voertuigen.

EMSP (Electro-mobility service provider)

EMP is een andere manier om EMP (leverancier van elektrische voertuigen) te zeggen.

EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment)

Oplaadpunt voor elektrische auto's van Fastned

EVSE verwijst naar apparatuur die bestaat om elektriciteit te leveren om elektrische voertuigen op te laden. Dit kunnen bijvoorbeeld thuisladers zijn of via opladers bij parkeerplaatsen, winkelcentra, het kantoor of onderweg langs de snelweg.

GHG (Greenhouse Gas)

Broeikasgassen in het Nederlands. Dit zijn gassen in de atmosfeer die bijdragen aan klimaatverandering door de warmte van de zon vast te houden en de planeet op te warmen. De meest voorkomende broeikasgassen op aarde zijn ozon, lachgas, waterdamp, methaan en koolstofdioxide. Auto’s met een verbrandingsmotor stoten broeikasgassen uit via uitlaatpijpen.

HEV (Hybrid Electric Vehicle)

Een HEV auto gebruikt zowel elektrische batterijen als benzine. In de meeste gevallen ondersteunen elektromotoren de verbrandingsmotor, bijvoorbeeld in de acceleratiefase. Hybride auto’s kunnen niet worden aangesloten op bestaande oplaadpunten voor elektrische auto’s. De accu’s vullen zichzelf aan via de energie die wordt opgewekt door de verbrandingsmotor of via regeneratief remmen. Wil je ook in stilstand kunnen laden met een hybride auto dan moet je gaan voor een PHEV.

ICE (Internal Combustion Engine)

Verbrandingsmotoren gebruiken vloeibare brandstof (benzine of diesel) om energie op te wekken om traditionele voertuigen aan te drijven. Een ICE auto is het meest voorkomende voertuig op de weg. Hoewel een toename van de EV-infrastructuur betekent dat elektrische auto’s steeds toegankelijker worden.

kW (kilowatt)

kW is een meeteenheid die wordt gebruikt om te bepalen hoeveel stroom een ​​elektrisch apparaat verbruikt.

kWh (kilowatt-hour)

kWh is de hoeveelheid energie die nodig is om een ​​elektrisch apparaat een uur lang van stroom te voorzien. Dus simpel gezegd het aantal verbruikte kilowatt per uur.

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Een plug-in hybride auto aan het laden

PHEV is de elektrische auto afkorting voor een plug-in hybride auto. Dit type auto gebruikt zowel elektrische batterijen als benzine om verbrandingsmotoren aan te drijven. Een PHEV werkt op elektriciteit totdat de batterij leeg is en schakelt dan automatisch over op benzine. Het voertuig kan worden aangesloten op een laadpunt om de accu op te laden.

RFID (Radio-Frequency IDentification)

RFID is een soort technologie die een kaart, zoals een laadpas, aan een rekening koppelt. Een laadpas kan worden gebruikt bij het opladen van elektrische auto’s bij een laadpaal. Je hoeft dan alleen je laadpas tegen de paal te houden en het laden begint automatisch.

TSO (Transmission System Operator)

TSO is een door de Europese Commissie gedefinieerde term die een organisatie beschrijft die verantwoordelijk is voor het transport van energie en het onderhoud van de infrastructuur voor het transport van energie.

V2B (Vehicle-to-building)

Vehicle-to-building is een technologie die het energieverbruik van een gebouw vermindert door gebruik te maken van de onbenutte energie van meerdere inactieve elektrische voertuigen.

V2G (Vehicle-to-grid)

V2G is een nieuwe slimme oplaadtechnologie die de energie die is opgeslagen in de batterijen van elektrische auto’s terug naar het elektriciteitsnet kan duwen. Omdat we steeds meer afhankelijk zijn van hernieuwbare energie om het net van stroom te voorzien, is V2G een technologie die het net stabiliseert wanneer hernieuwbare energie uit zonne- of windenergie niet aan de vraag kan voldoen.

V2H (Vehicle-to-home)

Een technologie waarmee batterijen in elektrische voertuigen een heel huis (of andere gebouwen van vergelijkbare grootte) van stroom kunnen voorzien. Het is een bidirectioneel systeem dat energie kan omzetten tussen een wisselstroombron en een batterij van een elektrisch voertuig.

V2X (Vehicle-to-everything)

Een technologie waarmee de batterij van een elektrisch voertuig algemene back-upstroom kan leveren in het geval van een stroomstoring.



Anderen bekeken ook

Dit is waarom je moet laden bij openbare laadpalen

Dacia Spring: de goedkoopste elektrische auto tot nu toe